onsdag 9. april 2014

Bloggoppgave 12: Retorisk tale - Den private sektoren innen helsesektoren

Kjære alle, vi vet alle hvordan det er å være syk.
Vi har alle noen i våres liv som blir syke om det er deg eller om det er noen av dine nærmeste så vil vi at en skal bli behandla så fort som mulig. Skjer dette i dagens offentlige sektor? Nei, lange køer og folk vender seg heller til den private sektoren for å komme bli behandlet fort og slippe å bli mer syk til lenger en venter på behandling.


Hvorfor skal vi betale så utrolig mye skatt når vi må stå i lange sykekøer uansett. Da er det jo bare lettere og velge den private sektoren. Jeg vet selv hvordan det er og ha en syk person i familien det er ikke noe kjekt at den som betyr så mye for deg må vente på noe som kanskje ikke kommer til å gjøre personen frisk. Som gjør at en bruker mer tid på å bekymre seg over at en ikke får behandling i plassen for å bruke tid på hverandre og nyte tiden sammen.

Den offentlige sektoren er jo alt for stor, de som jobber innen den har ikke kontroll over alt og alle. De glemmer personer som gjør at de faller ut av systemet. Den private sektoren er derfor mye bedre til å yte service enn den offentlige for en kan fort gå i glemmeboka der.

I den private sektoren så får pasienten behandling nokså fort på grunn av at det er mindre køer i den private som gjør at en kan behandles raskere. Det er ofte bedre leger som gjør at de vet mer om din sykdom en kan også gå mer til de som spesialiserer seg innen din sykdom.

I den private sektoren må en betale i tillegg til en betaler for den offentlige, men dette gjør vell ikke noe for vi bor i Norge verdens beste land og med høye inntekter. Det er vell ingen pris på et liv, hva vil ikke du gjøre for å bli raskest mulig frisk og komme tilbake til den vanlige hverdagen.

Alle betaler for den offentlige men derfor mener folk at de fortjener kvalitet for de bruker pengene på det. For viss en er syk så er det ikke å vente en vil gjøre.
Få privat sektor så slipper vi de lange køene, folk faller ut av systemene. Og vi får lavere skatter og leger som er spesialiserte innen flere sykdommer.


 Jeg brukte de tre appellformene, etos, patos og logos som hjelp i denne talen. 
Etosen i denne talen er at jeg sier jeg selv har opplevd sykdom i familien og at de fleste har vell opplevd det. Det er veldig lite som styrker etosen min i denne talen. Men jeg er følelsesmessig engasjert i det temaet jeg snakker om. Jeg har også hentet riktig informasjon i fra nettsider, for å ikke komme med feil fakta.
Patosen er noe som er sterk i denne talen for jeg spiller veldig på følelsene fordi sykdom er noe som er veldig personlig for mange og er en tøff ting. Bruker triste ord og eg stiller spørsmål for å få frem følelser fra mottakerne. 
Logos er at jeg kommer med en anklage mot den offentlige sektoren, og jeg forsvarer alt som er godt med den private.

Kilder:
http://snl.no/Offentlig_økonomi_i_Norge
http://www.tmforsk.no/publikasjoner/detalj.asp?r_ID=911&merket=5
http://no.wikipedia.org/wiki/Offentlig_sektor
http://no.wikipedia.org/wiki/Privat_sektor

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar