onsdag 30. april 2014

Bloggoppgave 1 - Diskurs (prøve)

 I dag er det å forstå en teksts diskurs veldig viktig for at vi skal forstå hva det går ut på. En kan se på de slik at vi står og snakker med en person så forstår du ikke og du tolker ikke diskursen til den andre personen som gjør at dere ikke greier å kommunisere.  Kommunikasjon kan foregå alle plasser en går og det kan være ulike grunner til vi kommuniserer.  Vi har alle ulike diskurs den kommer gjerne av hvilken kultur og verdier en har. I Norge har verdier som 17.Mai men i Sverige har de ikke noe stor feiring slik som vi har i hele Norge så når en svenske får det kanskje vanskelig å forstå normene på 17.Mai. Vi kan se på ulike kulturer i Norge som viss en båtfamilie skal på camping ferie kan det være vanskelig for dem og forstå hvilke verdier de har på campingplassen i forholdt til hva de er vant med i båtsamfunnet sitt.

På bildet over kan du se en reklame for en ny hodepinetablett som skulle markedsføre sin nye tablett i flere land, de tenkte alle kunne  tolke og forstå denne. Reklamen ble tolket bra i Europa og Nord-Amerika men ikke i Asia på grunn av de leser fra høyre som gjorde at de tolka det på en helt annen måte en de i Europa, som leser fra venstre. Her har de som laget reklamen glemt de forskjellige kulturene og kommunikasjonen har feilet. Diskursen her nådde ikke frem slik som den skulle som gjør at vi assosierer dette produktet som et dårlig i de landene reklamen feilet.

Symbol og bilder er noe vi assosierer med minner eller hendelser som gjør at vi husker dem. Symbol kan har flere betydninger og kan tolkes på ulike måter. Slik som hakekorset ble i India brukt som et fridomssymbol, men når Hitler herjet i verden snudde han korsarmene og gjorde det om til et nazisme symbol. Dette gjør at vi får dårlige assosiasjoner med  noe som egentlig skulle være noe positivt og betyd fred og frihet.

En kan se på westernsjangeren hvor viktig at du skal fremstå som at det eneste du bryr deg om er hesten din. Væremåten og kroppsmåten mye å si en må være litt tøff til mer lovløs du er til tøffere er du. Kroppsspråket skulle skinne igjennom dine klær med cowboyhatt( som skal være svart eller hvit) og cowboystøvler. Verdiene til en cowboy er at hesten er den viktigste i livet og den eneste han elsker, ellers er det gamling, fylla, horer, og forspilte penger som betyr noe. Normene i westernsjangeren er at det er normalt og sloss, en skal være litt tøff i skallet ellers kan de onde avsløre deg, viss du har andre verdier i livet som er viktigere en hesten og de som forventes av en cowboy kan du bli utestengt eller ignorert fra cowboymiljøet. Viss en er en god cowboy og hjelper de som treng hjelp, snakker med folk rundt seg og blir godt likt kan dette gjøre at en tjene på det når den onde kommer for å ta deg.



Kilder:
Powerpoint:
Etos-Logos-Patos av Annika Roalkvam
Country-sjanger av Annika Roalkvam
Semiotikk av Anikka Roalkvam
Nettsider:
Dato: 30.april.2014  http://ndla.no/nb/node/82781
Dato: 30.april.2014  http://ndla.no/nb/node/21798?fag=6118
Dato: 30.april.2014  http://no.wikipedia.org/wiki/Diskurs

Dato: 30.april.2014 http://no.wikipedia.org/wiki/Semiotikk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar