lørdag 27. desember 2014

Kaféanalyse av Coffeberry i Sandnes!



Før du undersøker:

Vi skal undersøke coffeeberry i Sandnes. Forventingene vi har på forhånd er at det skal være ”hipstere” som går der, vågen elever som vi ser litt igjen i hipsterne. Det skulle være en slags retro stil over det hele. Det vi trodde de skulle snakke om var gjerne politisk, nylige ting som har skjedd i livet som turer, helse og trening. Kvinnene snakker om menn og problem i hverdagen (barna). Vi lurer på i denne analysen om det er en hipster plass eller en uansett sosial og kulturell klasse?

Sosial Klasse/Sosial kapital? Økonomisk kapital?
Menneskene på Coffeeberry var gutter og jenter mellom 17-50 år. Det var klart mer jenter enn gutter der, det var en guttegjeng og noen få menn utenom og resten var jenter/kvinner. Det er ingen klar skille mellom økonomiske grupper alle er under en kam. Vi kan se at noen har pyntet seg mer enn andre å fremstår som litt overklasse og så er det mindre hipstere enn forventet. Det er lett å se hvilken telefon de har som er iPhone som ligger fint på siden av kaffekoppen. Sosiale klassen er hipster og de i overklassen, men det er noen som skiller seg ut mer enn andre men de fleste definerer vi som en vanlig nordmann.

Kulturell kapital- Kva gir det status å snakke om?
På coffeeberry er det samtaler om ulike tema, men vi la merke til at mennene snakket mer om det politiske og samfunnet, mens kvinnene mer snakket om trening, helse, ektemennene og problemer i hverdagen. Det er damer med mammapermisjon som tar med familien eller møter en venninne for en hyggelig samtale og gjerne om upersonlige emner. De yngre snakker mer om skolen og venner, ting som opptar dem. Det er familie, vennegjenger og studenter som ofte går i sammen her. Kulturen er ikke så ulik våres men den er ganske lik, men det er ingen som går uten sminke som en gjerne kan mer gjøre på Bryne som gjør at de har enn viss forventinger.



Sosial omgangsform:
De fleste møter hverandre hjertelig og hyggelig. I noen av de gruppene er de ledere som holder samtalen gående. Alle er fornøyde og ser ut som de koser seg.

Habitus:
Det som er habitusen er at en vil fremstå som en er verdt noe, og hipsterne vil fremstå som at de skiller seg ut i fra samfunnet å de står for det beste i samfunnet og politikken.



Etnosentrisk- og kulturrelativistisk tilnærming
Vi har to ulike tilnærminger når vi observerer en annerledes kultur. Vi har etnosentrisk og kulturrelativistisk tilnærming, Etnosentrisk tilnærming sammenligner en alt i forhold til sin egen kultur. I Kulturrelativistisk tilnærming går på kulturer og at en må vite at kulturer er forskjellige for at en skal greie å tolke en annen kultur.
Etnosentrisk tilnærming:
Når en observerer en kultur i forhold til sin egen blir en kritisk, men denne kulturen kan en klart se de har andre verdier, med å gå på kafé og vise frem den beste av seg eller fremstå som en helt annen. Det er som en spesiell norm men gang du kommer inn i lokalet og får en følelse på at en ikke passer helt inn og får enn del blikk.
Kulturrelativistisk tilnærming:
Alle kulturer er ulike, og kan ha likhetstrekk. Denne kulturen/miljøet er opptatt om hvordan en ser ut og hva en ønsker å fremstå som. Det er viktig for dem og ha ”fine klær” og sminke, men det er noe som er normalt i dagens samfunn og at en kan gjerne skille seg litt mer ut av samfunnet for å komme der som gjerne er hipstere, men andre er også velkomne.


Konklusjon
Det var ikke bare hipstere som vi trodde det var, det var mennesker som mødre, familier og vennegjenger som gjerne vill fremstå som de er i en overklasse. Vi blir sett på når vi kommer inn og føler på en måte at vi ikke passer inn der. Kulturen er ikke svært ulik våres kultur men en får en følelse på at en ikke passer inn.


Kilder
Word dokument ”Feltundersøking Kafèsamtalen” av Annika Roaldkvam



Skrevet av Gina Salte Risa & Tonje Karlsen Auestad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar