Før
du undersøker:
Vi
skal undersøke coffeeberry i Sandnes. Forventingene vi har på forhånd er at det
skal være ”hipstere” som går der, vågen elever som vi ser litt igjen i
hipsterne. Det skulle være en slags retro stil over det hele. Det vi trodde de
skulle snakke om var gjerne politisk, nylige ting som har skjedd i livet som
turer, helse og trening. Kvinnene snakker om menn og problem i hverdagen
(barna). Vi lurer på i denne analysen om det er en hipster plass eller en
uansett sosial og kulturell klasse?
Sosial
Klasse/Sosial kapital? Økonomisk kapital?
Menneskene
på Coffeeberry var gutter og jenter mellom 17-50 år. Det var klart mer jenter
enn gutter der, det var en guttegjeng og noen få menn utenom og resten var
jenter/kvinner. Det er ingen klar skille mellom økonomiske grupper alle er
under en kam. Vi kan se at noen har pyntet seg mer enn andre å fremstår som
litt overklasse og så er det mindre hipstere enn forventet. Det er lett å se
hvilken telefon de har som er iPhone som ligger fint på siden av kaffekoppen.
Sosiale klassen er hipster og de i overklassen, men det er noen som skiller seg
ut mer enn andre men de fleste definerer vi som en vanlig nordmann.
Kulturell
kapital- Kva gir det status å snakke om?
På
coffeeberry er det samtaler om ulike tema, men vi la merke til at mennene
snakket mer om det politiske og samfunnet, mens kvinnene mer snakket om
trening, helse, ektemennene og problemer i hverdagen. Det er damer med
mammapermisjon som tar med familien eller møter en venninne for en hyggelig
samtale og gjerne om upersonlige emner. De yngre snakker mer om skolen og
venner, ting som opptar dem. Det er familie, vennegjenger og studenter som ofte
går i sammen her. Kulturen er ikke så ulik våres men den er ganske lik, men det
er ingen som går uten sminke som en gjerne kan mer gjøre på Bryne som gjør at
de har enn viss forventinger.
Sosial
omgangsform:
De
fleste møter hverandre hjertelig og hyggelig. I noen av de gruppene er de
ledere som holder samtalen gående. Alle er fornøyde og ser ut som de koser seg.
Habitus:
Det
som er habitusen er at en vil fremstå som en er verdt noe, og hipsterne vil
fremstå som at de skiller seg ut i fra samfunnet å de står for det beste i
samfunnet og politikken.
Etnosentrisk-
og kulturrelativistisk tilnærming
Vi
har to ulike tilnærminger når vi observerer en annerledes kultur. Vi har
etnosentrisk og kulturrelativistisk tilnærming, Etnosentrisk tilnærming
sammenligner en alt i forhold til sin egen kultur. I Kulturrelativistisk
tilnærming går på kulturer og at en må vite at kulturer er forskjellige for at
en skal greie å tolke en annen kultur.
Etnosentrisk tilnærming:
Når
en observerer en kultur i forhold til sin egen blir en kritisk, men denne kulturen
kan en klart se de har andre verdier, med å gå på kafé og vise frem den beste
av seg eller fremstå som en helt annen. Det er som en spesiell norm men gang du
kommer inn i lokalet og får en følelse på at en ikke passer helt inn og får enn
del blikk.
Kulturrelativistisk tilnærming:
Alle
kulturer er ulike, og kan ha likhetstrekk. Denne kulturen/miljøet er opptatt om
hvordan en ser ut og hva en ønsker å fremstå som. Det er viktig for dem og ha ”fine
klær” og sminke, men det er noe som er normalt i dagens samfunn og at en kan
gjerne skille seg litt mer ut av samfunnet for å komme der som gjerne er hipstere,
men andre er også velkomne.
Konklusjon
Det
var ikke bare hipstere som vi trodde det var, det var mennesker som mødre,
familier og vennegjenger som gjerne vill fremstå som de er i en overklasse. Vi
blir sett på når vi kommer inn og føler på en måte at vi ikke passer inn der.
Kulturen er ikke svært ulik våres kultur men en får en følelse på at en ikke
passer inn.
Kilder
Word
dokument ”Feltundersøking Kafèsamtalen” av Annika Roaldkvam
Skrevet av Gina Salte Risa & Tonje Karlsen Auestad
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar