Artikkelen
handler om Maj Linn Solberg som trodde hun hadde fått en jobb, men når hun
skulle ned å skrive under på papirer fikk hun ikke jobben allikevel på grunn av
tatoveringene og håret hennes, rektoren mente de hadde enn viss diskurs for
både klær og hvordan de ser ut for å jobbe på en skole.
Tatoveringer er
en permanent tekning som en har på kroppen. Det blir mer og mer vanlig med
tatoveringer, men mange assosierer ennå tatoveringer ofte med noe negativt,
slik som det var før med at de var kriminelle som hadde dem. Før var det umulig
for folk med tatoveringer å få seg en god jobb. I dag er det veldig normalt,
men slik vi kan se i artikkelen så skjer det fortsatt. Konteksten i artikkelen
er preget av fordommer om tatoveringer og at det er ikke alle i samfunnet som
har godtatt dem ennå.
Konnotasjonen er
at hun ser på tatoveringene som en betydning for henne gjerne noe hun har
opplevd. Men andre ser på det som noe negativt de har altså ulik konnotasjoner
om tatoveringer. Denotasjonen er at hun har tatoveringer på hals, bryst og
nakker som de på skolen mente sendte ut dårlige signaler, de ser på det som noe
negativt mens Maj Linn ser på det som en semiotikk.
I dagens samfunn
skal de ikke dømme etter utseende og vi skal lære opp barna til at vi ikke skal
dømme personer etter utseende og at vi kan utrykke oss hvordan vi vil å lære
opp barna til å ikke dømme andre før de har blitt kjent med personen. Derfor
mener jeg det er feil at hun ikke fikk jobben på grunn av tatoveringene men med
ett retorisk perspektiv kunne hun tenkt over det før hun tatoverte seg så mye.
Den ikke-verbale kommunikasjonen ser vi igjennom tatoveringene og vi oppfatter
gjerne en dårlig assosiasjon og kroppsspråk. Konklusjonen min er at hun burde
få jobben for barn burde læres opp til å få utrykke seg på den måten de vil
uten at de blir dømt av omverdenen.
Kilder:
http://www.rb.no/naringsliv/article6848905.ece
http://no.wikipedia.org/wiki/Konnotasjon
Bilder av Kai Stenshjemmet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar